fredag 14 mars 2008

Fotbollens själ

Jag funderar då och då på varför jag är en vän av fotboll. En förklaring kan vara att fotbollen ser bortom sociala normer, det som tidigare har varit och det som komma skall. Det spelar ingen roll var ifrån du kommer, hur mycket pengar du har eller vilken utbildning du fått. I fotbollen ställs vi en mot en; så som gud skapade oss. Fotbollsplanen är den enda plats där ett radhusbarn från Eslöv kan förnedra ett brasilianskt gatubarn precis hur mycket som helst. Den enda plats där vi kan lyfta det postkolonialistiska oket. Det är fotboll för mig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Jag undrar ibland över korta hörnor. En dag var jag hemma från jobbet för att fundera på vad som är bra med att slå korta hörnor. Jag kom inte fram till någonting så jag var tvungen att vara hemma en dag till. Sen blev det helg och jag blev full... så jag lade mina funderingar om den korta hörnvariantens vara eller icke vara åt sidan ett tag. Men nu har jag börjat fundera igen. Snälla förklara.
/Ramses

Anonym sa...

det där vet han inget om serru...

Anonym sa...

Ramses: om du super mer så kanske du förstår.